bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

Baner Konf IBE ico

IBE organizatorem konferencji na temat kwalifikacji w sektorze górniczym i pozagórniczym

5 października br. w Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu odbędzie się konferencja „Kwalifikacje w dobie zmian w sektorze górniczym i pozagórniczym”, adresowana do przedstawicieli branży górniczej, budowlanej i motoryzacyjnej. Więcej
transwal ankieta

TRANSVAL-EU: wypełnij ankietę, wesprzyj projekt

TRANSVAL-EU to projekt międzynarodowy realizowany w kooperacji z 16 instytucjami europejskimi, który dotyczy walidacji kompetencji przekrojowych (transwersalnych). Jednym z uczestników projektu jest Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
P TECH ico

P-TECH: Przedstawiciele Urzędu Miasta Rzeszowa, Asseco Poland oraz Instytutu Badań Edukacyjnych będą współpracować na rzecz rozwoju kwalifikacji rzeszowskich uczniów

20 września br. w Rzeszowie podpisano porozumienie dotyczący współpracy w ramach projektu P-TECH. Dzięki umowie podpisanej przez Urząd Miasta Rzeszowa, Asseco Poland oraz Instytut Badań Edukacyjnych rzeszowscy uczniowie po pięciu latach nauki będą mieli możliwość uzyskania poszukiwanej na rynku kwalifikacji z zakresu programowania. Więcej
600x600

Konkurs dla szkół i placówek edukacyjnych. Do wygrania cenne nagrody

Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza szkoły i placówki edukacyjne do udziału w konkursie, w którym do wygrania jest aż 16 kart podarunkowych o wartości 2 tys. złotych! Więcej
51814832 777146662643686 3372876433599758336 n

IBE partnerem głównym Forum Inteligentnego Rozwoju w Toruniu

Forum Inteligentnego Rozwoju to kongres naukowo-technologiczny poświęcony nowatorskim badaniom i innowacyjnym technologiom. W tym roku IBE został partnerem głównym wydarzenia. Więcej
IBM22 ico

Program P-TECH: Instytut Badań Edukacyjnych podpisał umowę z IBM Polska

Program P-TECH został zainicjowany w roku 2019 przez firmę IBM. 2 września br. podpisano porozumienie na mocy którego program będzie wspierany merytorycznie przez Instytut Badań Edukacyjnych, a do P-TECH przystąpiła jedna z krakowskich szkół.  Więcej

Rozmowy o dorastaniu

Nie – o czym mówić, ale KIEDY – to główny dylemat rodziców w sprawie edukacji psychoseksualnej dzieci. Rodzice i młodzi dorośli są zgodni: tematy związane z rozwojem psychoseksualnym są istotne. Młodzi chcą o nich rozmawiać na zajęciach w szkole. Rodzice sygnalizują potrzebę rozbudowania swoich kompetencji rodzicielskich.

Badanie ilościowe Opinie i oczekiwania młodych dorosłych (osiemnastolatków) oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym wobec edukacji dotyczącej rozwoju psychoseksualnego i seksualności przeprowadzono na reprezentatywnych próbach:
  • 1246 18-latków (młodych dorosłych)
  • 2526 rodziców dzieci w wieku 6-17 lat

Badanie poprzedzone było dwoma komponentami jakościowymi. Dzięki temu m.in. sporządzono listę 31 tematów, co do których zgadza się ogół rodziców i ogół uczniów u progu dorosłości. 

raport IBE EKDTematy dostosowane do wieku dziecka
Już w badaniu jakościowym widać było, że rodzice są za edukacją dzieci w sprawach rozwoju psychoseksualnego, a ich główny dylemat dotyczy określenia wieku, w którym warto poruszyć dane tematy. W badaniu ilościowym potwierdziliśmy, że 50% badanych rodziców obawia się, by tematów z obszaru seksualności człowieka nie poruszać zbyt wcześnie. Rodzice bardziej liberalni odczuwają to nieco rzadziej (45%) niż rodzice bardziej tradycyjni (55%), ale prawdziwa przyczyna tkwi w czym innym – niezależnie od światopoglądu blisko połowa rodziców (45%) przyznaje, że nie wie, ile dziecko w danym wieku powinno wiedzieć, ponad 1/3 – że nie ma też wystarczającej wiedzy na temat rozwoju psychoseksualnego, 44% dostrzega skrępowanie dziecka i nie wie, jak sobie z tym poradzić. Obawy biorą się z niewiedzy lub braku umiejętności rozmawiania z dziećmi o seksualności. W indywidualnych wywiadach w ramach komponentu jakościowego rodzice chętnie odwoływali się się do własnego dzieciństwa, podkreślając brak wzorców, na których mogliby się oprzeć. Rozumiejąc, jak ważne są rozmowy z dziećmi, zdecydowana większość chciałaby dowiedzieć się więcej o: budowaniu życzliwych relacji z dzieckiem (84%), rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych (79%), używkach i uzależnieniach (80%), zagrożeniach w sieci (78%), także o tym, jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności (81%). Upatrują takich rad w szkole.

Badanych, zarówno rodziców, jak i młodych dorosłych, pytano, czy i kiedy w szkole powinny być  poruszane poszczególne tematy. Dla zdecydowanej większości nie ma tematów z góry wykluczonych przez rodziców.

Młodzi dorośli odpowiadają bardzo podobnie jak pokolenie rodziców. W ich opinii edukacja dotycząca rozwoju psychoseksualnego i seksualności powinna rozpoczynać się w klasach 4-6 od rozmów o prawie do wzajemnego szacunku, wzajemnym zaufaniu, wartościach rodzinnych i wierności jako wartości uniwersalnej. Również wcześnie powinny zostać poruszone tematy istotne ze względu na proces dojrzewania – higiena, budowa ciała oraz wszelkie zmiany zachodzące podczas dojrzewania: emocjonalne, fizyczne i psychiczne. W gimnazjum powinny pojawić się takie tematy jak m.in. masturbacja, pornografia, kwestie przemocy i chorób przenoszonych drogą płciową oraz temat wstrzemięźliwości czy inicjacji seksualnej. Możliwie późno (w gimnazjum lub w szkołach ponadgimnazjalnych) powinny być ich zdaniem realizowane tematy związane z aborcją, ciążą, porodem czy życiem seksualnym.

Rys. Możliwa sekwencja tematów na kolejnych etapach edukacyjnych.

wych sex

Materiały do pobrania

pdf1 Raport z badania Opinie i oczekiwania młodych dorosłych (osiemnastolatków) oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym wobec edukacji dotyczącej rozwoju psychoseksualnego i seksualności
 doc informacja prasowa
pdf1 prezentacja 1
pdf1 prezentacja 2

Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki - konferencja

  • Jak w przyszłości zmiany demograficzne, prawne, gospodarcze będą wpływać na nasze życie?
  • Skąd czerpać informacje o zmianach na rynku pracy i potrzebach w zakresie pożądanych ścieżek edukacyjnych?
  • Jak inwestycje w edukację dzisiaj będą wpływać na wzrost gospodarczy w przyszłości?

INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH
zaprasza na konferencję prasową na temat
modelu symulacyjno-prognostycznego polskiej gospodarki


MIEJSCE: Instytut Badań Edukacyjnych, ul. Górczewska 8
TERMIN: 25 czerwca 2015 (czwartek), godz. 11.00

Eksperci z IBE przygotowali strukturalny model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki. Uwzględnia on zjawiska związane z edukacją, kształceniem dorosłych, funkcjonowaniem rynku szkoleniowego, zapotrzebowaniami poszczególnych grup zawodowych itp. Model ma umożliwić symulowanie społeczno-ekonomicznych skutków polityki publicznej ze szczególnym uwzględnieniem wyborów edukacyjnych i polityki rynku pracy. W trakcie spotkania z dziennikarzami twórcy modelu przybliżą, jakie wskazówki i praktyczne dane można dzięki niemu wygenerować.

Zapraszamy!

RSVP:
Weronika Janda,
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel.+48 662 086 500

Diagnoza stanu doradztwa edukacyjno-zawodowego - zaproszenie na briefing prasowy

  • Jak wygląda w Polsce stan systemu doradztwa edukacyjno-zawodowego?
  • Skąd młodzież czerpie widzę na temat ścieżek edukacyjnych i zawodowych?
  • Co powinno się zmienić w szkolnych poradniach?

INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH

zaprasza na briefing prasowy dotyczący
Diagnozy stanu doradztwa edukacyjno-zawodowego
w świetle badania IBE

MIEJSCE: Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych, ul. Górczewska 8
TERMIN: 22 czerwca 2015 r., godz. 10:30

W sytuacji coraz trudniejszego dla młodych osób rynku pracy, zwiększa się rola doradców zawodowych oraz odpowiedniego wyboru ścieżek edukacyjnych i zawodowych. Eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych przeprowadzili pierwsze tego typu badanie dotyczące diagnozy stanu doradztwa edukacyjno-zawodowego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Uzyskane wyniki pomogą przygotować rekomendacje usprawniające polski system doradztwa zawodowego.

W briefingu prasowym udział wezmą:

  • dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, Lider Zespołu Edukacji i Rynku Pracy IBE
  • Krzysztof Podwójcic, Zespół Edukacji i Rynku Pracy IBE

Zapraszamy!

 

Raport z badania znajduje się na stronie: eduentuzjasci.pl

Młodzież myśli o przyszłości zawodowej, ale potrzebuje większego wsparcia

Jakie są mocne strony systemu doradztwa edukacyjno-zawodowego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych, a co należałoby zmienić? Sprawdzili to eksperci z Instytutu Badań Edukacyjnych

Czytaj więcej: Młodzież myśli o przyszłości zawodowej, ale potrzebuje większego wsparcia

Po co w szkole filozofia?

Czy uczyć w szkołach filozofii? Jak nauczanie tego przedmiotu wygląda w polskiej szkole? Czy nauczyciele są przygotowani, aby uczyć filozofii na poziomie rozszerzonym? Instytut Badań Edukacyjnych sprawdził, jak ten przedmiot jest nauczany w polskiej szkole

Czytaj więcej: Po co w szkole filozofia?

Ministerstwo Edukacji NarodowejMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small